sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Miltä lukumaraton tuntui?

Takana on 1777 sivua, 12 tuntia ja neljä ja puoli kirjaa. Eilen kokeilin elämäni ensimmäistä lukumaratonia, tosin kevyemmän 12 tunnin versiona. Maratoonaaminen oli ihan hauska kokeilu vaikka tankkaus, tai pikemminkin sen puute, aiheuttikin ongelmia. Makeannälkäkin iski ja olisi ollut kiva napostella jotain muutakin kuin omenia. Vinkiksi siis muille maratonia miettiville: suunnitelkaa tankkaus etukäteen!

Tällä hetkellä fiilikseni lukumaratonista ovat vähän kaksijakoiset. Lukeminen on ihanaa ja tykkäsin flow-tilasta, jonne pääsin joskus kolmannen lukutunnin jälkeen. Silloin ulkomaailma vaimeni ja oli vain tarina ja minä. Hieno kokemus.

Sen sijaan en pitänyt maratonin pakonomaisuuden tunteesta, useamman kerran maratonin aikana minulle tuli tunne että haluaisin jo tehdä jotain muuta, vaikka laittaa telkkarin auki. Mutta oli keskityttävä lukemiseen koskan olin maratonilla. Maratonin ajatus on itsensä haastaminen ja uusien kokemusten luominen ja nyt kun olen sen tehnyt, tiedän että vapaus on parasta. Lukemisessakin.

Maratonin jälkeen pää tuntui käyvän hurjilla kierroksilla ja lähdinkin illalla vielä tallustelemaan pimenevään iltaan, tämän hetkiselle mielipaikalleni pelloilla. Teki hyvää olla luonnossa ja tässä hetkessä ja maailmassa. Kuten rivien väleistä on ehkä aistittavissa, lukumaraton oli kiva kokemus muttei ehkä kuitenkaan minun juttuni. Oli kuitenkin kiva huomata että pystyn tähän.

Yritän kynäillä jossain vaiheessa jutut maraton-kirjoistani, mutta nyt kun olen viettänyt 12 tuntia sivujen sisäisessä maailmassa on minulle iso nälkä reaalimaailman asioihin. Haluan keskusteluja, raitista ilmaa ja ihan omia seikkailujani!

12 kommenttia:

  1. Hauska kuulla näitä maratonin jälkeisiä mietteitä. Itselleni maratonista oli ainakin se hyöty, että ihastuin jälleen äänikirjoihin. Maratonin jäljiltä silmäni verestivät nimittäin niin pahasti, etten uskaltanut pariin päivään lukea yhtään mitään! :-D Päädyin siis kuuntelemaan äänikirjoja ja muistin miten ihanaa se onkaan!

    Ja silmätkin ovat onneksi taas kunnossa. ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reeta, äänikirja olisi tosiaan ollut hyvä lisä, enpä ollut sitäkään tajunnut. Minä luulen että minulle tuo 12 tuntia oli jo silmienkin puolesta aika maksimi, silmät tuntuvat aika väsyneiltä tänään.

      Poista
  2. Huikea lukutahti mutta tästä on tainnut olla ennenkin puhetta että olet nopea lukija...

    Ja joo, maratonille on varmaan hyvä myös kehittää jotain taukojuttuja, käy ulkona lenkillä tai jotain ettei ole ihan pakonomaista puurtamista (muttei ehkä mitään liiallista ajattelua vaativaa, keskittää ne resurssit lukemiseen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tauot ja muutenkin parempi suunnittelu olisi paikallaan. Mennyt viikko taisi olla niin hektinen että maratonin pohtiminen jäi aika vähälle ja se ehkä kostautui, mutta tästähän toki oppi paljon.

      Poista
  3. Olet kyllä mielettömän nopea lukija - ihailen suuresti. :)

    Minäkin huomasin, että ruokapuoli kannattaisi miettiä ja järjestää valmiiksi ja taukoja on hyvä pitää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maija :)

      Opin tästä, niin lukumaratonista kuin vähän itsestänikin.

      Poista
  4. Ei maratoonaaminen varmasti olekaan kaikkien juttu. Minulle se sopii, eikä maratonien aikana ole kauheasti tehnyt mieli tehdä mitään muuta kuin lukea. Kun käy hakemassa lisää syötävää tai pitää pienen venyttelupaussin, alkaa heti hinkuamaan takaisin lukemaan.

    Hieno suoritus ja kokeilu varmasti oli kiva, vaikka tästä ei tapaa tulisikaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisa, minulla on urheillessa paha tapa aloittaa niin vahvasti että vedän itseni ihan piippuun - olen joutunut ihan oikeasti opettelemaan tavasta pois. Näemmä sama ilmiö nosti päätään myös lukumaratonilla... Mutta kokeilu oli silti kivaa ja opin uutta!

      Poista
  5. Oho, aika älytön vauhti sulla! Piti ihan laskimella laskea, kuinka paljon tuosta tulee tuntia kohti, ja koska en ollut uskoa tulosta, pitipä vielä laskea uudestaan ennen kuin uskoin.

    Itse olen keskiviikkona lähdössä maratoonailemaan ja ajattelin ottaa sen aika leppoisissa merkeissä. Oma lukutahtini taitaa olla vain noin 50 sivua tunnissa ja uskon sen maratonin uuvuttamana myös laskevan. Mutta itseään vastaan tässä kuitenkin vain onneksi kilpaillaan!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anna J, ilman muuta kilpaillaan vain omaa itse vastaan. Minulle tämä oli paljolti kokeilu siitä pystyisinkö tähän ja onnistuihan se vaikka joitain juttuja olisi voinut tehdä fiksumminkin.

      Poista
  6. Huikea sivumäärä, nostan hattua.

    Itse odotan kiinnostuksella keskiviikon maratonia, saa nähdä kuinka käy. Minulla tauottamisesta vastannee tuo karvakerä, joka säännöllisin väliajoin muistuttaa olemassaolostaan ja tarpeistaan. Kaupassa pitää myös muistaa käydä huomenna.

    VastaaPoista